غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه کوفته مرغ تبریزی به روش سنتی

کوفته تبریزی یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی و پر طرفدار با مواد بسیار متنوع

کوفته مرغ تبریزی بسیار خوشمزه است که تنها تفاوت آن با کوفته تبریزی در سینه مرغ و گوشت چرخ کرده می باشد. کوفته مرغ تبریزی رقیب بسیار جدی برای کوفته با گوشت چرخ کرده است. . تمام مواد استفاده شده در این کوفته با کوفته تبریزی یکی هستند و خیلی سریع تر و راحت تر تهیه می شود. کوفته مرغ تبریزی را می توانید با نان تازه و سیب زمینی سرخ کرده یا همراه با برنج کته نیز سرو کنید.

مواد لازم

گوشت مرغ ۵۰۰ گرم
برنج ½ لیوان
لپه ½ لیوان
سبزی کوفته ۲۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
زرشک ½ پیمانه
پیاز داغ ½ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد بزرگ
تخم مرغ ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه، فلفل قرمز و روغن به مقدار کافی


طرز تهیه

برای تهیه کوفته مرغ ابتدا لپه را از حداقل ۶ ساعت قبل درون یک کاسه آب می خیسانیم تا نفخ آن گرفته شود. برنج را هم از یک ساعت قبل درون یک کاسه آب نمک قرار می دهیم تا به خوبی خیس بخورد.

پس از اینکه لپه را به خوبی خیساندیم، آنرا آبکشی می کنیم و به همراه ۲ لیوان آب درون قابلمه مناسب قرار می دهیم. سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم لپه به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزد و نرم شود.

در این مرحله برنج را پس از خیساندن به همراه مقداری آب به یک قابلمه مناسب منتقل می کنیم، سطح آب باید یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. حالا قابلمه را روی حرارت قرار داده تا برنج بپزد و آب درون قابلمه کشیده شود.

در این مرحله گوشت مرغ را چرخ می کنیم. توصیه می شود برای اینکه طعم کوفته ها خوشمزه تر شود، از ترکیب گوشت ران و سینه مرغ استفاده شود. در ادامه گوشت مرغ را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس یکی از پیازها را رنده می کنیم.

آب پیاز را با فشار دست به طور کامل می گیریم، سپس پیاز رنده شده را نیز به کاسه می افزاییم. در ادامه سبزی را به صورت ریز خرد می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم. برنج را هم پس از پخت به کاسه اضافه می کنیم.

لپه را پس از اینکه پخت، آبکشی می کنیم، سپس با گوشتکوب می کوبیم، سپس به همراه مقداری نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران دم کرده و تخم مرغ به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم.

مواد را باید به مدت ۱۵ دقیقه ورز بدهیم تا کاملا منسجم شوند، سپس روی درب ظرف را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک تا دو ساعت در یخچال قرار می دهیم. پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

حالا به اندازه یک پرتقال از مواد کوفته بر می داریم و آنرا درون دست به خوبی ورز می دهیم، سپس آنرا کف دست باز می کنیم و مقدار
به همین صورت تمام کوفته ها را آماده می کنیم. در ادامه پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

در این مرحله مقداری ادویه به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی کاملا سرخ شود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی خوشرنگ شد، ۱ لیتر آب جوش به تابه اضافه می کنیم.

حالا صبر می کنیم تا آب با رب گوجه فرنگی ترکیب شده و شروع به جوشیدن کند، سپس حرارت را کم می کنیم و کوفته ها را درون سس می چینیم. در ادامه اجازه می دهیم کوفته ها به همین صورت به مدت حدودا یک تا دو ساعت بپزند.

در حین پخت کوفته ها بهتر است، کوفته ها را چندین بار بچرخانیم تا تمام قسمت هایشان به صورت یکنواخت پخته شود. پس از اینکه کوفته ها آماده شدند، آنها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه زرشک و پیاز داغ تزیین می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید