غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه چند نوع پلو با کشمش

دستور پخت پلو با کشمش به چند مدل بسیار خوشمزه ومقوی با طعم های متفاوت

عدس پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم 

عدس ۲ پیمانه پلوپز
برنج ۳ پیمانه پلوپز
پیاز دوعدد ریز شده و سرخ شده
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
کشمش به میزان لازم که من یک پیمانه درست کردم
کره به مفدار لازم


طرز تهیه 

برنج را شسته با مقداری نمک وآب خیس میکنیم
عدس را هم پاک کرده وشسته و میگذاریم خوب بپزد. بعد ازاینکه عدس خوب پخت(نه اینکه له بشه) آنها را در آبکش ریخته و کناری میگذاریم.

پیاز ها را ریز خرد میکنیم و با مقداری روغن سرخ میکنیم. همینکه پیازها سبک شد. گوشت چرخ کرده را هم به پیاز اضافه میکنیم تا گوشت هم خوب تفت بخوره نه اینکه بسوزه.

بعد از خیساندن برنج که مدت آن یک تا دوساعت است یک قابلمه را آب کرده و روی شعله گاز گذاشته تا بجوش بیاد وقتی آب جوشید برنج خیس کرده را آب اضافی اش را دور ریخته و برنج را در آبجوش بریزید تا برنج خوب مغز پخت بشه. وقتی موقع آبکش کردن برنج شد عدس پخته آب گرفته را به برنج اضافه کرده یک هم بزنید وبرنج وعدس را آبکش کنید.

مقدار ۲ قاشق روغن در قابلمه ریخته نصف از آب روغن بجوش آمده را در کاسه ماست خوری ریخته برای روی برنج نصفی را هم در ته ظرف سپس برنج وعدس آبکش شده را درون قابلمه ریخته و بعد آب روغن را روی برنج ریخته ودرب ظرف رابسته تا بخار پلو بالا آمد دمکنی بگذارید و زیر برنج را کم کنید. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از بخار دادن پلو میگذاریم پلو و عدس دم بکشه.

در ظرفی مقداری کره آب میکنیم کشمش های شسته شده و آب گرفته شده را درون کره کمی تفت میدهیم و میگذاریم کنار.
در صورت تمایل اگر دوست داشتید چند تا هم خرما هسته گرفته را هم بغل کشمش ها تفت داده وکنار میگذاریم.

بعد از دم کشیدن برنج اگر گوشت و پیاز سرخ شده مان سرد شده بود گرم میکنیم وقتی برنج را کشیدیم روی پلو عدس تزئین میکنیم مقداری هم پلو و زعفران حل میکنیم یک راه پلو زعفرون یک راه گوشت وپیاز و یک راه هم کشمش و خرما تزئین کنید


 کشمش پلو با مرغ

مواد لازم

برنج ۶ پیمانه

مرغ ۱ عدد

کشمش (پلویی) ۲ پیمانه

زعفران (آب کرده) ۳ قاشق سوپخوری

روغن (حیوانی) ۱/۲ پیمانه

پیاز (سرخ شده) ۱ چهارم پیمانه

رب نارنج ۳ قاشق سوپخوری

نمک به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

روغن به میزان لازم

کرفس (اختیاری) به میزان لازم


طرز تهیه:

ابتدا مرغ را شسته و پوست آن را جدا میکنیم و مرغ را به شش یا هشت تکه تقسیم نموده و با نمک، فلفل و ادویه مزه‌دار می‌کنیم.

بعد مرغ‌های مزه‌دار شده را با مقداری روغن با حرارت ملایم سرخ می‌نماییم.

در آخر رب نارنج را با نصف پیمانه آب مخلوط کرده و به همراه پیازداغ روی مرغ‌های سرخ‌شده می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا کاملا بپزند.اگر دوست دارید میتوانید مقداری کرفس را جداگانه سرخ کرده و با مواد مخلوط کنید.

برنج را در ظرفی مناسب به مرحله آبکشی رسانده و آبکش نموده و دم می‌کنیم. کشمش‌ها را شسته و سرخ نموده سپس مقداری از برنج دم کرده، کشمش، زعفران و روغن حیوانی داغ کرده را با هم مخلوط می‌کنیم.

در ظرف سرو ابتدا پلوی ساده را کشیده، تکه‌های مرغ را بر روی آن قرار داده و مخلوط کشمش و برنج را روی آن می‌دهیم و سرو می‌نماییم.

نکات:

۱) اگر مرغ را با حرارت ملایم سرخ کنید، در حین سرخ شدن، پخته می‌شود و نیازی به زمان پخت جداگانه ندارند.

۲) اگر دوست دارید به جای رب نارنج از رب انار ترش استفاده کنید یا آن را حذف کنید.

۳) اگر در حین جوشیدن برنج یک عدد لیمو عمانی داخل آب بیندازید عطر خیلی خوبی به برنج شما میدهد. ۴) این غذا در دستور اصلی کرفس ندارد.

 ماش پلو ساده یا مجلسی با گوشت چرخکرده یا مرغ و بدون گوشت

مواد لازم 

ماش: ۱ پیمانه

برنج: ۳ پیمانه

گوشت چرخکرده: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سبزی شوید خشک یا تازه: ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه: به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

روغن مایع: به مقدار لازم

کشمش (اختیاری): ½ پیمانه


طرز تهیه

در یک قابلمه ماش‌های پاک شده را با مقداری اب به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. لازم نیست ماش را بیش از حد بپزید چون در پلو له می‌شود. گوشت چرخکرده را با پیاز و ادویه و مقداری نمک مزه‌دار کنید و در روغن تفت دهید تا خوب سرخ شود. در یک ماهیتابه پیاز را نگینی به صورت خلالی نازک خرد کنید و با مقداری زردچوبه و نمک تفت دهید.

در صورت تمایل کشمش را هم اضافه کنید و تفت دهید و روی کشکش و سایر مواد دارچین بریزید. اگر طعم کشمش را در پلو نمی‌پسندید فقط پیاز را با ادویه‌جاتی که گفتیم و نیز دارچین تفت دهید و کنار بگذارید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. برنج را مثل همیشه بپزید و آبکش کنید. ماش و شوید خشک را با برنج آبکش مخلوط کنید.

کف قابلمه مقداری روغن بریزید و کف آن را با سیب زمینی یا چند تکه نان بپوشانید. مخلوط برنج، ماش و شوید را در قابلمه بریزید اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه پلو ماش مجلسی دم بکشید. در پایان مقداری از روی برنج بردارید و با زعفران دم کرده مخلوط کنید. پلو ماش مجلسی را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با مخلوط پیاز داغ و کشمش، برنج زعفرانی و نیز گوشت قلقلی تزیین کنید.

نکات

نسبت ماش و برنج دقیقا مثل نسبت عدس و برنج در عدس پلو است. اگر ماش فراوان دوست دارید نسبت یک به دو را رعایت کنید و اگر کم ماش‌تر می‌پسندید نسبت یک به سه ( یک پیمانه ماش در ازای سه پیمانه برنج) نسبت ایده‌آلی است.

*گر مقدار شوید خشک در این غذا بیش از حد باشد باعث تلخ شدن آن می‌شود. مقدار شوید برای این مقدار مواد ۳ قاشق غذاخوری است.

پلو ماش مجلسی را با مرغ هم می‌توانید درست کنید. تکه‌های مرغ را ابتدا با پیاز، مقداری آب و زردچوبه و فلفل و نمک بپزید و سپس در روغن یا کره مقداری تفت دهید و در کنار ماش پلو مجلسی به صورت تکه‌ای یا ریش ریش سرو کنید.

اگر پلو ماش را بدون گوشت می‌پسندید باز هم یک غذای بسیار مقوی و خوشمزه را انتخاب کرده‌اید و برای پخت آن همین روال را طی کنید.

در زمان پاک کردن ماش‌ها ممکن است تعدادی ماش از نظر ظاهری ریزتر و سبزتر باشند. این ماش‌ها را جدا کنید چون ناپز هستند و در پلو سفت باقی می‌مانند


 مرصع پلو

مواد لازم

مرغ کامل : ۱ عدد
پیاز : ۲ عدد متوسط
زعفران : ۱/۳ ق چ
مغز گرد : ۱/۲ لیوان
خلال پسته : ۱/۲ لیوان
خلال بادام: ۱/۲ لیوان
خلال پوست پرتقال یا نارنج : ۱/۳ لیوان
کشمش : ۱ لیوان
زرشک : ۱ لیوان
زردچوبه : ۱/۲ ق چ
نمک : به میزان لازم
شکر در صورت نیاز:به میزان لازم


طرز تهیه

ابتدا برنج را بشویید و با کمی نمک و آب چند ساعت خیس کنید.

سپس موادی نظیر (مرغ ،خلال پرتقال ، زرشک و کشمش ) را که برای تزیین برنج استفاده میشوند آماده کنید.

برای این کار هم باید زرشک و کشمش را از ۲ ساعت قبل در آب سرد به صورت جداگانه خیس کنید تا اگر احیانا گل و یا سنگ ریزه ای داشت ته نشین شود.سپس مرغ را به چهار قسمت تقسیم کنید و به همراه مقداری نمک ،زردچوبه و ۱ عدد پیاز و مقداری آب بپزید تا گوشت مرغ کاملا پخته شود .

مرغ پخته شده را از استخوان جدا کنید و به قطعات کوچکتر برش دهید.

همچنین اگر خلال پرتقال یا نارنج شیرین شده تهیه کردید که نیازی نیست برای شیرین شدنش کاری بکنید ولی در غیر این صورت باید خلال ها را چند بار در آب خیس کنید و آب آن را خالی کنید و در مرحله بعد در آب جوش یکی دو قول جوش بزنید و آب آن را خالی کنید.این کار را ۳ دفعه انجام دهید تا تلخی خلال های پرتقال کاملا از بین برود.بعد از شیرین شدن خلال ها آن ها را در مقداری روغن داغ بر روی حرارت ملایم به اندازه یکی دو چرخ تفت دهید .

و در پایان به اندازه یک قاشق سوپ خوری شکر روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید و وقتی خلال ها یکدست شد آنرا از روی حرارت بردارید تا در اثر حرارت شکر ذوب شود.

زرشک و کشمش را هم بعد از اینکه خوب خیس خوردند از آب بیرون میاوریم. و نصف پیاز را با روغن تفت میدهیم و وقتی رنگ پیاز ها طلایی شد زرشک ها را داخل آن میریزیم و یک تفت کوچک میدهیم تا زرشک ها نسوزند.اگر هم زرشک ها ترش مزه بودند میتوانید یک دو قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه کنید و مزه آن را شیرین کنید.

همچنین نصف دیگر پیاز ها را هم با مقداری روغن تفت میدهیم و بعد از اینکه رنگ پیاز طلایی شد کشمش رادر آن کمی تفت میدهیم و آماده میکنیم.

بعد از آماده سازی مواد تزیین پلو ، برنج را که از قبل خیس خورده شده آبکش میکنیم و دم میدهیم .

مرغ پخته و آماده شده را با زرشک و کشمش مخلوط کنید و در هنگام سرو برنج با نصف چلو مخلوط کنید و مقداری از برنج را هم با زعفران دم کرده مخلوط کنید و به همراه خلال ها روی برنج بریزید . در آخر هم میتوانید مقداری روغن داغ کنید و روی برنج بکشید.

 خوشمزه تر کردن مرصع پلو:

برای استفاده از خلال اگر به جای پوست پرتقال از پوست نارنج استفاده شود طعم بهتری داشته باشد.
برای خوشمزه تر شدن این غذا اگر از ته چین ماست یا مرغ استفاده کنید خوشمزه تر خواهد شد.
برای تزیین از کمی پلو زعفرانی استفاده کنید.
در تهیه مرصع پلو، حتما از برنج ایرانی ابکش شده استفاده کنید نه برنج کته
برای تهیه خلال پرتقال، باید قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال را جدا کنید و به صورت خلالی درآورید و بعد آن را ۳ بار به مدت ۷ دقیقه در آب بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. در مرحله سوم جوشاندن، به اندازه یک بند انگشت نبات به خلال ها اضافه کنید تا خلال های پرتقال شیرین شوند.
سعی کنید از زعفران زیاد در پخت این غذا استفاده کنید.
زعفران را می توانید جداگانه با مقداری برنج مخلوط کنید و به زرشک اضافه نکنید تا ترکیب بندی رنگ مرصع پلو زیبا تر شود.
در تهیه مرصع پلو از گوشت به جای مرغ و ماهی نیز میتوان استفاده کرد. به این صورت که گوشت را به شکل قلقلی در روغن سرخ کنید. و آن را با خلال ها روی برنج اضافه کنید و تزیین کنید.
برای گرفتن تلخی خلال های بادام و پسته آن ها را از شب قبل در آب و مقداری شکر قرار دهید.اگر هم در گلاب خیس کنید خوشمزه تر و خوش عطر تر میشوند.
دقت کنید در مرصع پلو خلال ها بر روی برنج قرار بگیرند.
از رنگ های خوراکی نیز برای زیباتر شدن مرصع پلو می توانید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید