آش و سوپغذای اصلی

طرز تهیه ۳ نوع آش دندونی برای کودک

آش دندانی یا دندانک به مناسبت رویش اولین دندان کودک حاوی غلات

۱.مواد لازم برای آش دندونی
گوشت گوسفند ۵۰۰ گرم
نخود ۱ لیوان
لوبیا چیتی ۱ لیوان
لوبیا قرمز ۱ لیوان
جو ۱ لیوان
لوبیا سفید ۱ لیوان
عدس ۱ لیوان
برنج ۱ لیوان
گندم ۲ لیوان
پیاز داغ و کشک و نعنا مقدار لازم


مواد لازم

: حبوبات را از روز قبل خیس دهید و تا روز بعد چند بار آب آنها را تعویض کنید.

نخود و لوبیاها را داخل قابلمه بریزید و بپزید. گوشت را با پیاز و مقداری پودر دارچین داخل قابلمه دیگری بریزید و بپزید تا نرم شود. در قابلمه دیگری عدس ، جو ، گندم و برنج را بریزید و بپزید.

و پخته را با حبوبات پخته مخلوط کنید و بگذارید آش جا بیفتد. سپس آب گوشت و گوشت پخته ریش ریش شده ، پیاز داغ ، نعنا داغ و مقداری کشک را به آن اضافه و مخلوط کنید. پس از چند دقیقه که جوشید آش را در ظرف بکشید و سرو کنید.

نکته : استفاده از نعنا داغ درون آش سلیقه ای است. این آش بر خلاف آش های دیگر سبزی ندارد ، استفاده از قلم گاو یا گوسفند آش را خوشمزه تر میکند.


۲.طرز تهیه آش دندونی تبریز یا دیشلیق

گندم:یک کیلو
نخود آبگوشتی:نیم کیلو
شیر:یک لیتر
مغز گردو:نیم کیلو
خلال پسته:نصف لیوان
خلال بادام:نصف لیوان
کشمش پلوئی:نیم کیلو
پیازداغ:مقداری
کره یا روغن حیوانی:۳۰۰ گرم


مواد لازم

گندم رو بشورید و سه روز خیس کنید تو این مدت چند باری آبش رو عوض کنید تا زمانی که آبش تقریباً بی رنگ بشه بعد از سه روز، یه روز هم بزارید با شیر خیس بخوره بعدش شیر رو بریزید دور. بعد گندم رو بزارید بپزه تا حسابی لعاب بندازه (نباید آبکی بشه) نخود رو که قبلاً پختید بهش اضافه کنید بزارید بجوشه وخوب لعابدار بشه کره رو اضافه کنید و ازرو گاز بردارید، کشمش رو ازچند ساعت قبل خیس کنید وبه موادتون اضافه کنید (درصورت تمایل میتونید کشمش رو کمی تفت بدید) تو ظرف مورد نظر بکشید و روش رو با مغزها ئی که تو مواد لازم نوشته شده و پیاز داغ بپوشونید.

برای درست کردن آش دندونی تبریز یا دیشلیق گندم رو بشورید و سه روز خیس کنید تو این مدت چند باری آبش رو عوض کنید تا زمانی که آبش تقریباً بی رنگ بشه بعد از سه روز، یه روز هم بزارید با شیر خیس بخوره بعدش شیر رو بریزید دور.


۳.مواد لازم برای آش دندونی
گندم پوست کنده ۱.۵ پیمانه
انواع حبوبات غیر از لپه ۱ پیمانه
قلم گاو ۱ تکه
پیاز ۲ عدد متوسط
روغن ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۲ قاشق چایخوری
آرد ۲ قاشق غذاخوری


طرزتهیه آش دندونی:
حبوبات را چند ساعت خیس کنید. گندم را شسته و در قابلمه با ۴ لیوان آب سرد، روی حرارت بگذارید. مراقب باشید که آب داخل قابلمه نجوشد. اگر آب بجوشد در نهایت گندم با کیفیت مورد نظر این آش حاصل نمی شود. ملاحظه می کنید که حباب و کف سفید رنگی سطح آب را می پوشاند. قبل از جوشیدن آب، زیر گاز را خاموش کنید، روی درب دمی گذاشته و با همان گاز خاموش ۵ الی ۶ ساعت بماند. می توانید از شب تا صبح روی بخاری با شعله کم بگذارید. می بینید حجم گندم زیاد می شود و تا سطح آب بالا می آید.

در قابلمه دیگری پیاز داغ کنید. زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. قلم گاو و حبوبات را همراه آب (میزان آب قدری باشد که روی قلم را بپوشاند.) بگذارید بپزد تا حبوبات کاملاً نرم شود. بعد از پخته شدن حبوبات، قلم را از قابلمه خارج کنید، گندم را به آن اضافه کنید و بگذارید آش غلیظ شود. یک ربع قبل از پایان پخت، آرد را در کمی آب سرد حل کنید و در قابلمه بریزید. آش دندونی بسیار لذیذ و مقوی است و با انواع ترشی ها میل می شود. پخت این آش در خانواده های ایرانی در هنگام دندان در آوردن کودکانشان، مرسوم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید