غذاهای محلی و سنتی

غذاهای مرسوم شب عید نوروز …بخش اول

انواع غذاهای سنتی در شهرهای مختلف ایران

ایرانیان قدیم آغاز بهار زیبا و طراوت و شادابی سال نو را با خوردن سبزی و غذاهایی که با سبزی طبخ می شد آغاز می کردند برای همین امروزه نیز مردم سعی می کنند شام شب عید را با سبزیجات درست کنند. این غذاها با توجه به سلیقه و ذائقه و سنت مردمان هر منطقه متفاوت است. مثلا اهالی مازندران سبزی پلو را با ماهی شکم پر می پزند و در کنار آن ته چین نیز می پزند یا در بعضی مناطق دیگر علاوه بر سبزی پلو، کوکو سبزی هم در سفره هایشان خودنمایی می کند، البته این سبزی پلو ها با ماهی های خاصی پخته می شود اما قزل آلا و ماهی سفید بیشتر ین درصد پخت را دارند.

سبزی پلو با ماهی

مواد لازم 

ماهی قزل آلا ۲ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
زعفران آبکرده به مقدار لازم
آبلیمو به مقدار لازم
آرد ۱ پیمانه
آرد سوخاری ۱ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
برنج ۴ پیمانه
سبزی پلویی نیم کیلو

طرز تهیه ماهی شب عید:

برای تهیه ی ماهی پلو شب عید، از هر ماهی که دوست داشته باشید می توانید استفاده کنید. ماهی را پس از شستن مزه دار کنید و با نمک و فلفل سیاه و آبلیمو و زعفران آبکرده مزه دار کنید.

می توانید ماهی را به صورت تکه ای و یا درسته سرخ کنید. برای سرخ کردن می توانید از لایه ی آرد و تخم مرغ و آرد سوخاری استفاده کنید.

به این صورت که آرد و آرد سوخاری را به صورت جداگانه در ظرف بریزید و ۱ عدد تخم مرغ را هم بزنید و در ظرفی قرار بدهید. ابتدا ماهی را در آرد بزنید و بعد در تخم مرغ بزنید و در پایان در آرد سوخاری بزنید و در روغن دو طرف آن را سرخ کنید. اگر تخم مرغ کم آمد ۱ عدد دیگر بشکنید و هم بزنید؛ اگر کم نیامد کافی است.

سبزي پلو ماهی شب عيد :

سبزی پلویی را تمیز کنید و بشویید و خرد کنید. قابلمه را آب کنید و اجازه بدهید جوش بیاید. آب برنج را دور بریزید و برنج را داخل آب جوش بریزید و نمک به آن اضافه کنید. اجازه بدهید بجوشد زمانی که برنج نرم شد و زمان آب کشیدن آن شد سبزی را به آن اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید تا سبزی در همه ی قسمت های برنج به صورت یکسان پخش شود.

آن را آبکش کنید و نمک آن را بچشید. اگر با نمک بود آن را بشویید. داخل قابلمه روغن بریزید و اجازه بدهید داغ شود و ته دیگ مورد نظر را روی آن قرار بدهید و برنج را روی آن بریزید و آن را در وسط جمع کنید و چند سوراخ بزنید و روی آن مقداری آب و روغن بدهید. در آن دمکنی قرار بدهید و زیر شعله را زیاد کنید زمانی که بخار افتاد زیر شعله را کم کنید. پس از دم کشیدن برنج روی آن روغن بدهید. و با ماهی سرخ شده میل کنید.


دلمه

دلمه انواع مختلفی دارد از جمله دلمه ی کلم برگ، دلمه ی بادمجان، دلمه ی قارچ، دلمه ی گوجه فرنگی، دلمه ی کدو حلوایی و دلمه ی پیاز. ولی دلمه ی برگ مو یک چیز دیگر است و رایج ترین نوع دلمه ها در اقصی نقاط کشور به شمار می رود و بیشتر در شهرهای مختلف آذربایجان در شب عید پخته می شود البته عده ای معتقدند که اگر در شب سال جدید دلمه بخورند در سال نو به آرزوهایشان می رسند.

مواد لازم:

۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده
یک عدد پیاز رنده‌شده
یک‌دوم پیمانه لپه
یک پیمانه برنج
۶۰۰ گرم سبزی دلمه ( تره، گشنیز، مرزه، جعفری، ترخون، شوید و کمی ریحان و ساقه پیازچه)
نصف پیمانه روغن
یک‌چهارم پیمانه پیازداغ
یک‌چهارم پیمانه شکر
یک‌چهارم پیمانه سرکه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم


طرز تهیه

گوشت و پیاز رنده شده را در دو تا سه قاشق روغن روی حرارت تفت دهید تا رنگش تغییر کند.

. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها بلند شود. در این مرحله می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب‌ گوجه‌فرنگی نیز به مایه گوشتی بزنید.

. سبزیجات تازه را بشویید و خورد کنید (در حدی که خیلی ساطوری نباشد) و حالا به گوشت اضافه کنید. سبزی خشک معطر نیز عطروبوی بسیار خوبی به مخلوط گوشت می‌دهد که در صورت تمایل می‌توانید در این مرحله به‌اندازه دو قاشق غذاخوری به مواد اضافه کنید.

. لپه را از یک ساعت جلوتر با یک قاشق غذاخوری نمک خیس کرده و سپس آبکشی کنید و همراه با آب و کمی نمک روی شعله متوسط بگذارید تا بپزد.

برنج را هم بپزید و برای اینکه خوش‌رنگ شود، موقع آبکش‌کردن مقداری زردچوبه به آن بزنید.

لپه، برنج پخته و پیازداغ را به مواد گوشتی اضافه و مخلوط کنید. مایه دلمه آماده است.

برای طعم بهتر مواد دلمه می‌توانید یک قاشق غذاخوری شکر به آن بزنید. اگر بخواهید طعم ترش و شیرین داشته باشید، یک قاشق سرکه هم در آن بریزید.

مخلوط به‌دست‌آمده را بچشید و اگر نمک و ادویه لازم داشت،‌ اضافه کنید.

برگ مو تازه و جوان را برای یک دقیقه در آب جوش بگذارید تا نرم شود و بعد در آبکش بریزید تا آب آن کشیده شود.

یک برگ مو بردارید و آن را طوری در دست‌تان قرار دهید که رگه‌های برگ به‌طرف شما باشد. اگر برگ‌تان کوچک بود، دو برگ را روی هم قرار دهید.

حالا از مواد یک قاشق غذاخوری وسط برگ بگذارید و شروع به پیچیدن کنید که می‌توانید آن به‌شکل بقچه‌ای یا رولی بپیچید.

یک لیوان آب در قابلمه بریزید و یک بشقاب را به‌صورت برگردان در ته آن بگذارید و بعد دلمه‌ها را کاملا کنار هم و فشرده روی آن بچینید.

همه دلمه‌ها را که در قابلمه گذاشتید، دو لیوان آب و یک‌دوم پیمانه روغن روی آن‌ها بریزید و یک بشقاب مجددا روی آن‌ها برگردانید.

اجازه دهید تا غذا در مدت ۱٫۵ تا دو ساعت بپزد.

در این مرحله سرکه و شکر را مخلوط کنید و برای چند دقیقه روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. سپس آن را به دلمه‌ها اضافه کنید. اگر چاشنی دلمه برگ مو را زود بزنید، برگ‌ها سفت می‌شوند.

بگذارید این چاشنی در مدت‌زمان نیم‌ساعت به خورد دلمه‌ها برود و خوشمزه شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید