اطلاعات تغذیهغذاهای محلی و سنتی

غذای خوشمزه که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

دستور پخت چند نوع غذا مناسب که سرشار از ویتامین وتقویت بدن مناسب کسانی که ماه رمضان روزه میگرن

رولت مرغ و اسفناج .

اسفناج سرشار از فیبر است و به درمان یبوست کمک می‌کند. خواص گوشت مرغ به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین را همه می‌دانیم اما داستان سرسبز و زیبای اسفناج را این روزها همه ما باید بدانیم چون برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با ویروس‌ها همه به آن احتیاج داریم. اسفناج سرشار از ویتامین A است و برای افزایش قدرت بینایی و نیز درمان شب کوری مفید است.

اسفناج سرشار از آهن است و برای درمان کم خونی یک خوراکی بسیار مفید است. اسفناج سرشار از منگنز است و برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون مناسب است. آب اسفناج و خود اسفناج سرشار از ویتامین C است و یک ماده مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی و درمان خونریزی لثه مفید است. اگر می‌خواهید از شر ویروس‌های جدید کروناویروس و آنفولانزای جدید در امان بمانید باید حتما سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. پس اسفناج را به عنوان یک بمب ویتامین c در برنامه غذایی روزانه به صورت خام یا کمی بخارپز بگنجانید.

مواد لازم

سینه مرغ دو عدد

اسفناج خردشده دو پیمانه

سیر خردشده یک حبه

پیاز خردشده یک عدد

فلفل قرمز (ترجیحاً فلفل دلمه‌ای) دو عدد

روغن، نمک و زعفران به میزان لازم


طرز تهیه:

سینه‌های مرغ را درون یک نایلون گذاشته و با بیفتک‌کوب روی آن‌ها را بکوبید تا جایی که یک‌دست شود (نازک شود).

مقداری نمک و زعفران را روی آن‌ها ماساژ دهید.

اسفناج‌ها را در مقدار کمی روغن تفت داده و پیاز را جداگانه درون تابه تفت دهید. سیر را به آن اضافه کرده و در آخر اسفناج و فلفل را اضافه کنید.

پس از چند دقیقه از روی حرارت بر دارید. به اندازه یک قاشق غذاخوری از مواد داخل مرغ ریخته و به صورت رول از یک طرف بپیچید و درون تابه آن را سرخ کنید.

نکته:

در صورت دلخواه می‌توان این رولت‌ها را درون فویل پیچیده به طوری که آب به درون آن نفوذ نکند مقداری آب را درون قابلمه جوش آورده و این رول‌های پیچیده شده را درون آن گذاشته و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید تا آن‌ها کاملاً پخته شوند. این نوع طبخ باعث می‌شود این غذا رژیمی محسوب شود.


ته چین مرغ

یک غذای خوشمزه و مجلسی که هم برای ناهار و شام مناسب است و هم وعده‌های افطاری و سحری. بد نیست بدانید ته چین همراه با مرغ و زعفران یک غذای سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، آهن است. کربو هیدرات، فسفر، سدیم، منیزیم و اسید چرب امگا۳ از کم خونی و آلزایمر پیشگیری می‌کند و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن، سیتم قلبی و عروقی هم کمک می‌کند.

مواد لارم 

برنج ۳ پیمانه
سینه مرغ کامل ۱ عدد
زرده تخم مرغ ۲ عدد
گلاب ۱ فنجان
پیاز متوسط ۱ عدد
ماست چکیده ۱ پیمانه
کره ۵۰ گرم
زرشک ۱۰۰ گرم
روغن مایع به اندازه کافی
پودر قند ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
دارچین و خلال پسته به اندازه کافی
نمک ، فلفل و زردچوبه به اندازه کافی


طرز تهیه

ابتدا سینه مرغ را به همراه چند لیوان آب ، پیاز و مقداری زردچوبه داخل یک قابلمه مناسب بریزید و اجازه دهید مرغ به طور کامل بپزد. پس از اینکه مرغ پخت اجازه دهید کمی سرد شود سپس آنرا به صورت ریش ریش خرد کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعدی برنج را نسبت به نوع آن خیس کنید ، سپس به همراه چند لیوان آب ، نمک و یک قاشق غذاخوری روغن مایع داخل یک قابلمه مناسب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برنج نیم پز شود به صورتی که اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان سفت باشد.

پس از اینکه برنج به اندازه کافی نرم شد آنرا آبکشی کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد مرغ ریش ریش شده را به تابه اضافه کنید.

در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و دارچین به مرغ اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. در این مرحله می توانید در صورت تمایل مقداری زرشک هم به مرغ اضافه کنید. در مرحله بعدی زرشک را به همراه پودر قند با مقداری روغن تفت دهید و کنار بگذارید.

در مرحله بعدی زرده تخم مرغ را به همراه زعفران دم کرده و گلاب داخل یک ظرف جادار و مناسب بریزید و خوب هم بزنید تا بوی زهم تخم مرغ به طور کامل گرفته شود. پس از اینکه تخم مرغ را خوب مخلوط کردید ماست را به آن اضافه کنید.

ماست و تخم مرغ را خوب مخلوط کنید سپس برنج آبکش شده را به مخلوط تخم مرغ و ماست اضافه کنید و با دیگر مواد خوب مخلوط کنید. یک ظرف مناسب برای پخت ته چین انتخاب کنید ( ظرف پیرکس ) و داخل آن را با کمی روغن چرب کنید.

کف ظرف نصف برنج را بریزید سپس آنرا به صورت محکم فشار دهید تا کاملا فشرده شود و به کف قابلمه بچسبد. در ادامه مرغ و زرشک را بریزید و خوب فشار دهید. در لایه آخر باقیمانده برنج را بریزید و با پشت کفگیر آنرا خوب فشار دهید تا کاملا فشرده شود.

در پایان کره را خرد کنید و در قسمت های مختلف برنج بگذارید. روی ظرف پیرکس یک فول نازک بکشید سپس آنرا در فر قرار دهید. برای پخت ته چین باید ته چین را به مدت ۱ ساعت با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد در فر قرار دهید تا به طور کامل بپزد.

در پایان ته چین را با زرشک و خلال پسته تزیین کنید سپس سرو کنید. در صورتی که فر در دسترس ندارید می توانید ته چین را در یک قابلمه تفلونی درست کنید. برای این منظور باید ته چین را به مدت ۹۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا آماده شود.


پاستا با سس پستو و میگو

میگو از جمله مفیدترین و مغذی‌ترین مواد غذایی سرشار از پروتئین است. میگو دارای منابع عالی ویتامین B۱۲، ویتامین D، سلنیوم، پروتئین با کیفیت بالا، چربی های غیر اشباع و آهن و نیاسین و ویتامین D3 و یک غذای کامل از نظر انواع ویتامین‌های مفید برای بدن است. با این وجود بسیاری افراد با طعم میگو میانه خوبی ندارند که البته سلیقه‌ای است.

یک روش بسیار عالی برای مصرف میگو ترکیب آن با سایر مواد غذایی مثل پاستا، ماکارونی یا برنج است. اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید و ویتامین D بدن را به صورت طبیعی تامین کنید بهتر است پاستا با سس پستو (به خاطر گردو، روغن زیتون و سیر فوق‌العاده مفید است) و میگو درست کنید. یک غذای افطاری جدید را امتحان کنید که هم سیر کننده و سرشار از فیبر است و انواع ویتامین‌های مفید و مواد معدنی ضروری برای بدن را در خود دارد.

مواد لازم سس پستو 

ریحان تازه : ۲فنجان.

پنیر پارمسان : ۲/۱ فنجان

روغن زیتون : ۲/۱ فنجان

سیر : ۳حبه

همه مواد رو میریزیم تو غذاساز تا خوب میکس بشن. سس پستو آماده اس.

موادلازم:

پاستا فرم (به هر شکلی می پسندین: پروانه ای، حلقه ای، پیچی، لوله ای ) : ۲۵۰ گرم

روغن زیتون : ۲ قاشق غذاخوری

میگو: ۱۶ عدد

سس پستو : ۲قاشق غذاخوری

نخود فرنگی پخته : ۱ فنجان

نمک وفلفل : کمی


طرز تهیه:

پاستا رو به همون روش همیشگی آماده کنید.

میگو ها رو با روغن زیتون و کمی نمک و فلفل میذاریم و جعفری خرد شده می ریزیم تو تابه و درش رو میذاریم تا میگو ها جمع بشن

بعد نخود فرنگی و سس پستو رو اضافه می کنیم.

بعد از چند دقیقه پاستا رو می ریزیم تو تابه و خوب هم می زنیم.


 

عدسی 

خوردن حبوباتی مثل عدس و لوبیا است. دلیل این توصیه چیست؟ عدس سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، مواد معدنی، اسید فولیک، فولات، آهن، پتاسیم و مواد مغذی دیگر است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد نیاز و موثرند.

از سوی دیگر این مواد معدنی و ویتامین‌ها نقش موثری در کنترل دیابت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود سوخت و ساز، کمک به حفظ سلامت مغز، قلب، معده، پوست و مو، کاهش خطر ابتلا به کم خونی و ضد سرطان، کمک به لاغری و تامین انرژی مورد نیاز بدن دارند. به این ترتیب اگر قرار باشد یک غذای کامل و بی عیب و نقص را برای افطاری ماه رمضان پیشنهاد کنیم که هم ساده است و هم تمام و کمال از نظر ارزش تغذیه‌ای، پیشنهاد ما یک عدسی غلیظ و داغ است که به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید.

مواد لازم: (برای دو نفر)

عدس ایرانی، دو لیوان

پیاز، یک عدد متوسط

نمک، به میزان لازم

فلفل، به میزان لازم

زردچوبه، به میزان لازم

آب جوش، به میزان لازم


طرز تهیه

عدس‌ها را از شب قبل خیس و چند بار آبش را عوض می‌کنیم. پیازها را با کمی زردچوبه و فلفل تفت می‌دهیم. بعد از طلایی شدن پیازها، آب جوش را اضافه می‌کنیم. آبی که عدس‌ها را در آن خیس کرده بودیم خالی می‌کنیم و عدس‌ها را به قابلمه اضافه می‌کنیم. تا زمانی که عدس‌ها کاملا بپزند پخت را ادامه می‌دهیم.

عدسی با انواع طعم های

عدسی خوشمزه‌ با سیب‌زمینی

عدس به خودی خود کمی لعاب دارد. اما می‌توانید این لعاب را با اضافه کردن کمی سیب‌زمینی نگینی بیشتر کنید. سیب‌زمینی‌ها را در اواسط پخت اضافه کنید. چون ممکن است لعابشان پروسه پخت عدس‌ها را کند و یا سیب‌زمینی‌ها تا انتهای زمان پخت له شوند.

عدسی کمی خوشمزه‌تر با کدو حلوایی

اگر در پاییز و زمستان عدسی درست می‌کنید می‌توانید از کدو حلوایی برای دادن طعم بهتر استفاده کنید. کدو حلوایی‌های را رنده و یا نگینی کنید و در اواسط پخت به عدسی اضافه کنید. این کار هم کمی لعاب به عدسی می‌دهد، هم آن را تبدیل به غذایی مفید برای پیشگیری از سرما خوردگی می‌کند و هم کمی طعم آن را رو به شیرینی می‌برد. البته شیرینی آن به حدی نیست که دل را بزند و یا بر طعم اصلی خوراک عدسی غالب شود.

عدسی خیلی خوشمزه با رب گوجه فرنگی

اضافه کردن کمی رب گوجه‌فرنگی به پیازداغ‌ها و تفت دادنشان با هم می‌تواند طعم ویژه‌ای به خوراکتان بدهد. فقط توجه کنید که رب گوجه پروسه پخت را کمی طولانی می‌کند. در این صورت بهتر است یک ساعت بیشتر به عدسی زمان دهید تا کاملا جا بیافتد.

عدسی مجلسی با آرد

اگر دوست ندارید به جز عدس‌ها چیزی در خوراک عدسی دیده شود و در عین حال نمی‌خواهید خوراکتان به اصطلاح قدیمی‌ها آب یک طرف و دان یک طرف باشد، می‌توانید کمی آرد گندم را تفت دهید، در آب سرد خوب حل کنید و پنج دقیقه آخر پخت به عدسی‌ها اضافه کنید.

عدسی مشتی با نودل یا رشته فرنگی

عدسی با نودل می‌تواند یک غذای سیر کننده و عالی باشد. اگر از طعم رشته فرنگی و نودل خوشتان می‌آید و در عین حال نمی‌خواهید با سیب‌زمینی و کدو حلوایی به عدسی لعاب بدهید می‌توانید در اواخر پخت کمی نودل به عدس‌ها اضافه کنید. توجه کنید در این صورت بهتر است عدسی کمی بیشتر آبکی باشد.

عدسی بدون نفخ

هرچقدر هم عدس‌ها را از قبل خیس کرده باشید ممکن است باز هم نفاخ باشند. برای کم کردن نفخ عدسی چند راه وجود دارد که یکی یکی با هم مرورشان می‌کنیم.

اضافه کردن زیره سبز و سیاه

زیره‌ها می‌توانند نفخ حبوبات را کمتر کنند. در عین حال طعم بهتری هم به عدسی می‌دهند. می‌توانید آنها را بسایید و یا دانه‌های درسته‌شان را داخل خوراک بریزید. این کار برای طبع سرد عدس هم یک مصلح خیلی خوب است.

اضافه کردن گلپر

طعم گلپر می‌تواند عدسی را حسابی خوشمزه و خاص کند. گلپر به جز عطر و بوی خوبی که دارد یک ضد نفخ قوی است. کافی است گلپر را پودر کنید و به میزانی که طعمش را می‌پسندید به عدسی اضافه کنید.

اضافه کردن تخم گشنیز

تخم گشنیز ضد نفخ است. از طرفی عطر خوبی دارد که همه ما را به یاد غذاها جنوب کشورمان و یا غذاهای هندی و پاکستانی می‌اندازد. تخم گشنیز را آسیاب کنید و در دقایق آخر به خوراک اضافه کنید.

جوانه زدن عدس‌ها

اگر عدس‌ها را کمی زودتر خیس و اجازه دهید به مرحله جوانه زدن برسد تا حد زیادی نفخش از بین می‌رود. برای جوانه زدن بعد از یک روز آب عدس را خالی کنید و روی پارچه‌ای مرطوب قرار دهید. بعد از یک روز عدسها شروع می‌کنند به جوانه زدن. پیش از اینکه جوانه‌ها سبز شوند عدس‌ها را بپزید.

چاشنی‌های  عدسی

آبلیمو
می‌توانید کمی آبلیمو یا لیموی تازه در عدسی بچکانید. این کار طعمش را ترش می‌کند و بوی مطبوعی به آن می‌دهد.

چوب دارچین

طعم دارچین در عدسی برای خیلی‌ها جالب است. موقعی که عدسی را بار می‌گذارید یک چوب کوچک دارچین در آن بیاندازید و موقع سرو آن چوب را از خوراک خارج کنید. توجه کنید به جای چوب دارچین نباید از پودر آن استفاده کرد. چون عدسی را تیره می‌کند.

زعفران

کمی زعفران می‌تواند هر غذایی را خوشمزه کند. در مورد عدسی هم این اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید