غذاهای محلی و سنتی

 طرز تهیه قیمه بوشهری و شکر پلو به دو روش

قیمه بوشهری مزه اش ترش و شوره و شکر پلو هم تا حدی شیرین که باید با هم سرو شود

قیمه بوشهری با قیمه‌های شهرهای دیگر خیلی فرق دارد. هم از نظر ظاهری و هم از نظر مزه. قیمه بوشهری را می‌کوبند و باید طوری گوشت آن له شده باشد که با زدن قاشق کش بیاید. این خورش معمولاً با شکر پلو صرف می‌شود.

دستور شماره یک
مواد لازم برای قیمه بوشهری :

لپه ۵۰۰ گرم
گوشت ۲۵۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد
پیاز بزرگ ۱ عدد
زیره ۲ قاشق چایخوری
لیمو عمانی مقداری
رب گوجه ۲ قاشق عذاخوری
ادویه به میزان لازم


طرز تهیه قیمه بوشهری :
پیاز را سرخ می‌کنیم زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم گوشت را به پیاز اضافه می‌کنیم. (گوشت را می شود همراه با لپه جوش داد) لپه را جدا می‌گذاریم بپزد. وقتی گوشت و پیاز را تفت دادیم یک مقدار به اندازه نیم لیوان آب به آن اضافه می‌کنیم و سیب زمینی را هم اضافه می‌کنیم. وقتی همه مواد پختند با گوشتکوب آن را می کوبیم وقتی همه مواد را کوبیدید دوباره همه را بگذارید روی اجاق رب گوجه و یک لیوان آب و زیره کوبیده شده را به قیمه اضافه می‌کنید. در آخر هم کمی لیمو عمانی می‌ریزید.


مواد لازم برای شکرپلو :

برنج ۲ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
گلاب ۱ فنجان
زعفران مقداری


طرز تهیه شکرپلو :

برنج را جوش می دهیم ولی کم به اندازه ایی که برنج سفید جوش می هو آبکش می‌کنیم. برنج را که آبکش کردیم. گلاب روا جوش می دهیم و با زعفران مخلوط می‌کنیم و آن را دم می دهیم. وقتی زعفران و گلاب آماده شد با شکر آن را مخلوط می کنیم و آن را می ریزیم داخل برنج و خوب با هم مخلوط می‌کنیم و می‌گذاریم دم بکشد.


دستور شماره دو
مواد لازم برای قیمه بوشهری :

لپه ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
گوشت سر دست نیم کیلو
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی متوسط ۱ عدد
دارچین یک هشتم قاشق چایخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
گرد لیمو عمانی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران به مقدار لازم
نمک مقداری


طرز تهیه قیمه بوشهری :
پیاز را خرد کرده و در روغن با گوشت تفت می دهیم و دارچین را اضافه می کنیم لپه را شسته و به دیگ اضافه کرده و حدود ۴ لیوان آب داخل دیگ می‌ریزیم در دیگ را می‌بندیم و به مدت یک ساعت می‌پزیم سیب زمینی را پوست گرفته و درستی داخل دیگ می اندازیم بعد از یک ساعت دیگر چک می‌کنیم اگر گوشت پخته و له شده باشد زیر دیگ را خاموش می‌کنیم در غیر این صورت نیم ساعت دیگر می‌پزیم و یا تا زمانی که گوشت له شود. (در صورت نیاز باز هم در هنگام پخت آب اضافه کنید) آب را از مواد جدا کرده (می توانیم داخل آبکش بریزیم) و گوشت را می‌کوبیم.

هر کدام را جداگانه می‌کوبیم یعنی لپه و سیب زمینی را هم می‌کوبیم. گوشت کوبیده را به لپه کوبیده اضافه کرده و با یک لیوان از آب گوشت روی حرارت قرار می‌دهیم. هم می‌زنیم تا مخلوط شود و بعد بقیه آب گوشت را هم اضافه می‌کنیم.

رب گوجه فرنگی را در روغن تفت داده و یک لیوان از آب گوشت را اضافه کرده سپس به دیگ اضافه می‌کنیم سیب زمینی له شده را هم اضافه می‌کنیم خوب هم می‌زنیم. نمک و لیمو عمانی و زعفران دم کرده را اضافه کرده و اینقدر هم می‌زنیم تا زمانی که قیمه کش بیاید.

همین طور که ملاحظه کردید قیمه بوشهری شباهتی با قیمه‌ای که شما دیده اید و خوردید ندارد ولی از آنجایی که من را می‌شناسید.

قیمه بوشهری را با چیپس سیب زمینی سرو نمی کنند. اما همیشه باید کنارش “شکر پلو” داشته باشد. شکر پلو هم احتمالا همان شیرین پلوی شماست.

باید باز هم تاکید کنم که وقتی من میگم “بوشهر” منظورم شهر بوشهر است نه استان بوشهر. خیلی ها شکر پلو را نمی شناسند. قیمه و شکر پلو یکی از غذاهای رسمی مراسم‌های محرم و صفره و زیاد برای نذری آن را درست می کنند که البته له کردن آن در مقیاس زیاد قلق دارد.

قیمه باید طوری له شده باشد که هنگام خوردن و زمانی که قاشق می زنی خوب کش بیاید. اگر در خانه گوشتکوب برقی دارید که دیگر کار فوق العاده ساده می شود.

قیمه مزه اش ترش و شوره و شکر پلو هم تا حدی شیرین. ترکیب طعم آن خاص است و به نظر من خیلی خوشمزه. عطر خیلی خوبی هم دارد. با قیمه هم زیره سیاه بخورید که نفخ آن را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید