آش و سوپ

طرز تهیه چند نوع آش و سوپ برای درمان سریع سرماخوردگی

آش اسفناج یا آش شولی برای درمان سریع سرماخوردگی و آنفولانزا و سوپ شلغم و پیاز و جو و سوپ هویج و زنجبیل

آش اسفناج یزدی یا آش شولی برای درمان سریع سرماخوردگی

آش اسفناج یزدی یا آش شولی یکی از مشهورترین آش‌های یزدی است که در عین سادگی هم خوشمزه است و هم بسیار مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان. آش اسفناج یزدی را در فصول پاییز و زمستان به خاطر فراوانی اسفناج و با دو چاشنی سرکه یا رب انار درست می‌کنند و استفاده از هر کدام از آن‌ها اختیاری است. 

مواد لازم 

سبزی: ۱ و نیم کیلوگرم شامل نیمی اسفناج و نیمی دیگر شوید، تره، جعفری به مقدار مساوی و چند شاخه شنبلیله

چغندر: ۲ عدد بزرگ

پیاز: ۳ عدد متوسط

نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری

عدس: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار دلخواه

سرکه یا رب انار: برای چاشنی به میزان دلخواه


طرز تهیه

ابتداچغندر را پوست بگیرید و سپس به صورت خلالی برش بزنید. چغندرهای برش زده را با مقداری آب بپزید تا نیم‌پز شوند.بعد از نیم‌پز شدن چغندر عدس و سبزی خرد شده را هم اضافه کنید تا همه مواد خوب با هم بپزند. در این فاصله پیاز داغ مجلسی و نعنا داغ را آماده کنید. به آرد ۳ یا چهار لیوان آب اضافه کنید و به دست خوب با آب مخلوط کنید تا گوله نشود. وقتی سبزی و عدس و چغندر کاملا پخت نیمی از پیاز داع و نعنا داغ را به آن‌ها اضافه کنید و زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه کنید. وقتی آش چند جوش خورد مخلوط آرد و آب را هم اضافه کنید. همزمان هم بزنید تا آرد گوله نشود.

اگر احساس کردید آش خیلی غلیظ است کمی دیگر آب اضافه کنید و اجازه دهید آش خوب جا بیفتد. غلظت آش اسفناج باید شبیه سوپ باشد. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت باقی مانده پیاز داغ و نعنا داغ و سرکه را هم اضافه کنید (مقداری از پیاز داغ و نعنا داغ را برای تزیین نگه دارید) اجازه دهید آش چند جوش بزند تا بوی تند سرکه گرفته شود. اگر سرکه دوست ندارید آش را با مقداری رب انار مزه‌دار کنید. آش را با پیاز داغ و نعنا داغ و در صورت تمایل مقداری کشک تزیین کنید.

نکته

 به جای اضافه کردن آب می‌توانید از آب قلم برای درست کردن آش اسفناج استفاده کنید.


 سوپ شلغم و پیاز و جو خوشمزه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

. یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان سرماخوردگی شلغم است. حالا اگر این شلغم را به صورت سوپ با مرغ که خودش درمان سرماخوردگی است، پیاز که یک ماده ضد عفونت، ضد ویروس و ضد التهاب است و جو پرک سرشار از فیبر و ویتامین درست کنید، یک معجون فوق‌العاده برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا ساخته‌اید. اگر بادار هستید برای پیشگیری از سرماخوردگی حتما سوپ شلغم را با پیاز، شیر، گوشت قرمز یا گوشت مرغ، جو پرک یا دانه جو تهیه کنید. سوپ شلغم برای کودک شما هم یک غذای بسیار مفید و مفوی است. 

مواد لازم 

مرغ: ۲۵۰ گرم

شلغم: ۳ عدد متوسط

هویج: ۲ عدد کوچک

قارچ: ۴ عدد کوچک

پیاز: ۱ عدد متوسط

کره: یک قاشق چایخوری

زنجبیل تازه و رنده شده: ۱ قاشق غذاخوری

جو پرک: به مقدار لازم

نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

سبزی سوپ: ۵ قاشق غذاخوری

شیر: در صورت دلخواه یک استکان


طرز تهیه

مرغ را بشورید و با پیاز نگینی خرد شده و زنبیل و مقداری آب بپزید. آب باید به حدی باشد که فقط روی مرغ را بپوشاند. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد کف روی مرغ را بگیرید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. وقتی مرغ نیم‌پز شد دو عدد هویج را اضافه کنید. بهتر است یکی از هویج‌ها را رنده کنید و دیگری را نگینی خرد کنید. شلغم‌ها را هم به اندازه دلخواه خرد و اصافه کند. ده دقیقه بعد قارج‌ها را هم برش بزنید و اضافه کنید. یک قاشق چایخوری کره هم بریزید.

همزمان با اضافه کردن قارچ، جو پرک را هم اضافه کنید. چون می‌خواهیم سوپ حسابی جا بیفتد باید روی شعله ملابم گاز آرام آرام بپزد. در ۲۰ دقیقه پایانی پخت سبزی و شیر (اختیاری) را اضافه کنید تا خواص آن‌ها حفظ شود. چون سوپ رژیمی و برای درمان سرماخوردگی است بهتر است خامه استفاده نکنید و می‌توانید کره را هم حذف کنید. اگر هم آب قلم دارید حدود ½ فنجان آب قلم هم به سوپ اضافه کنید. وقتی سوپ جا افتاد و به غلظت دلخواه رسید شعله گاز را خاموش و به صورت داغ سرو کنید.

نکته

: می‌توانید بعد از پخت سوپ نیمی از آن را میکس کنید و با نیم دیگر به صورت میکس نشده مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید تمام سوپ را هم میکس کنید. سوپ شلغم و جو و پیاز را با خامه (در صورت تمایل)، پیازچه خرد شده، آبلیمو یا روغن زیتون سرو کنید.


  سوپ جوجه 

سوپ جوجه و برنج یک غذای مقوی و از البته یک انواع سوپ ساده و راحت درمان سرماخوردگی است.

مواد لازم

سینه مرغ با استخوان: ۹۰۰ گرم

هویج متوسط: ۲ عدد خلالی خرد شده

برگ بو: ۱ عدد

نمک: نوک قاشق چایخوری

آب مرغ کم نمک: ۶ پیمانه

کره بدون نمک: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ: ۱ عدد نازک برش زده شده

زردچوبه: ۱ و ½ قاشق چایخوری

شکر: ۱ قاشق چایخوری

برنج: ۱/۳ پیمانه

نعنا تازه و ریز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

شوید تازه و ریز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری


طرز تهیه

برای درست کردن این سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی ابتدا سینه مرغ، پیاز، زردچوبه، هویج، برگ بو و نوک قاشق چایخوری نمک را در یک قابلمه بریزید و سه پیمانه آب مرغ به آن‌ها اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید، وقتی محتوای داخل قابلمه به جوش آمد شعله گاز را کم کنید تا مواد سوپ بپزند.

در اواسط پخت سوپ در یک قابلمه دیگر کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. شکر و یک قاشق چایخوری نمک را به کره آب شده اضافه کنید. به این مواد سه پیمانه باقی مانده آب مرغ و و برنج را اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید، وقتی آب مرغ به دمای جوش رسید شعله را کم کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت برنج در آب مرغ کافی است.

مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید و وقتی که کمی سرد شد آن را ریش ریش کنید. مواد داخل قابلمه برنج را در دستگاه غذاساز بریزید و برنج را خوب میکس کنید تا سوپ یکدست و صافه شود. (این کار اختیاری است، می‌توانید سوپ را میکس نکنید) سپس گوشت مرغ ریش شده را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. در مرحله بعد هویج‌هایی که همراه با مرغ پخته شده بودند را به ترکیب مرغ و برنج اضافه کنید. شوید و جعفری ساطوری خرد شده را هم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. بعد از ۲ الی سه دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و سوپ را با لیموترش سرو کنید.


 سوپ هویج و زنجبیل

مواد لازم 

روغن زیتون فرابکر: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز ساطوری خرد شده: ۱ پیمانه

نمک کاشر: نوک قاشق چایخوری

سیر له شده: ۱ قاشق غذاخوری

زنجبیل ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

هویج: ریز رنده شده: ۱ کیلوگرم

سیب زمینی ریز خرد شده: ۱ عدد متوسط

استاک مرغ یا سبزیجات کم نمک: ۶ پیمانه

ماست یونانی: ۱ و ۱/۳ پیمانه

عسل: ۱ قاشق چایخوری

آویشن تازه ساطوری خرد شده: ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه تازه و پودر شده: به مقدار دلخواه


طرز تهیه

روغن زیتون را روی شعله متوسط گاز گرم کنید. پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی نمک روی پیازها بریزید. پیاز را روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر و زنجبیل را اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه هم بزنید و تفت دهید. در مرحله بعد هویج و سیب زمینی، استاک مرغ یا سبزیجات را در یک قابلمه بریزید، پیاز و سیر و زنجبیل تفت داده شده را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بپزید. هویج و سیب زمینی باید کاملا بپزند و نرم شوند.

در یک ظرف جداگانه ماست یونانی، عسل، آویشن و ½ قاشق چایخوری نمک را با هم مخلوط کنید. تمام مواد سوپ را در میکسر یا غذاساز بریزید و با هم میکس کنید تا یکدست شوند. سوپ هویج و زنجبیل باید حالت پوره، کرمی و یکدست داشته باشد. نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید، در صورت دلخواه کمی بادام زمینی خرد شده روی سوپ بریزید و سرو کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید