غذاهای محلی و سنتی

آرزو دارم دلتون مثل بهار پرشود از لحظه های ماندگار زندگیتون خالی، از اندوه و غم لحظه های شادمانیتون بیشمار

غذاهای مرسوم شب عید در شهرهای ایران

ته چین مازندرانی

ته چین

انواع متفاوتی دارد که در تمام نقاط کشورمان پخته می شود و طرفداران زیادی نیز دارد. گوشت و برنج دو ماده ی اصلی و مهم ته چین می باشند. در مازندران ته چین با موادی هم چون سیب زمینی، اسفناج، آلو، گوشت و برنج، پیاز، پخته می شود. بدین شکل که سیب زمینی های حلقه شده در کف قابلمه قرار می گیرد و بعد مواد دیگر به صورت لایه لایه روی هم ریخته می شود و بعد روی مواد را با برنج می پوشانند. در مازندران شب اول عید علاوه بر ماهی، ته چین خوشمزه و لذیذ نیز سرو می گردد. البته مازندرانی ها ته چین را ترجیح میدهند ترش مزه درست کنند.

خورش سبزی

قورمه سبزی جزو غذاهای محبوب و پرطرفدار است و شاید کمتر ایرانی باشد که نسبت به قورمه سبزی بی علاقه باشد. اولین شنبه آذر ماه به عنوان روز جهانی قورمه سبزی نامگذاری شده است. در بیشتر نقاط ایران مخصوصا مناطق کوهستانی در شب اول سال بوی قورمه سبزی همه کوچه ها را پر می کند. ساکنان این مناطق بر این باورند که تناول قورمه سبزی در شب اول سال جدید سبب می شود که سالی سبز و پر برکت داشته باشند. پخت قورمه سبزی در مناطق مختلف فرق می کند مثلا در پخت آن بعضی ها از لوبیا چشم بلبلی استفاده می کنند و بعضی ها هم از لوبیا چیتی استفاده می کنند.

خورش باقلا قاتق

این خورشت خوشمزه و لذیذ از غذاهای اصیل شمالی می باشد که طرفداران زیادی نیز دارد و به خورشت گل در چمن یا باقالی خورشت نیز معروف است. این غذای دلپذیر با یک نوع باقالی مخصوص به نام باقالا که نوعی لوبیای رشتی و کشاورزی است پخته می شود که زمان زیادی نیز برای پخت لازم ندارد، پیشنهاد می کنیم یکبار پختن آن را امتحان کنید.

آبگوشت و کوفته

هموطنان همدانی نیز همچون سایر هموطنان برای شب عید غذای مخصوصی می پزند یکی از این غذاها کوفته ی سنتی است که بعد از پخت روی آن آبگوشت ریخته و نوش جان می کنند. البته برخی نیز در این شب آش اناج می پزند. البته اینکه شب عید چه غذایی پخته شود به باورها و سنن قدیمی ها بر می گردد و آنچه در این میان مهم است احترام به سنت ها و رسوم باستانی ایرانیان و احیای آنها می باشد و از مهمترین این رسوم دورهمی بین خانواده هاست که از دیرباز تاکنون در میان ایرانیان حائز اهمیت بوده است.

فسنجان مجلسی

یکی از غذاهای اصیل ایرانی که از طرفداران بی شماری برخوردار است خورشت فسنجان یا فسنجون می باشد که اصالت آن به استان گیلان بر می گردد. برای پخت یک فسنجان خوشمزه و دلچسب از گوشت چرخ شده یا گوشت مرغ یا گوشت قرمز، مغز گردوی آسیاب شده رب انار یا رب آلبالو استفاده می کنند. خورشت فسنجان را با پلو سفید و به صورت گرم سرو می کنند و یک وعده غذای کامل و لبریز از مواد مغذی و مقوی پروتئین است و در مناطق دیگر کشورمان نیز پخته می شود و در مراسمات و مهمانی ها به عنوان یک غذای مجلسی برای پذیرایی از مهمانان سرو می گردد.

زرشک پلو با مرغ

یکی از غذاهایی که از دیرباز توانسته مقام خود را در بین همه ی غذاها حفظ کند و همیشه پای ثابت غذاهای مراسمات و نذری است زرشک پلو معروف می باشد. زرشک جزو میوه هایی است که در دو نقطه از کشورمان کشت می شود، زرشک سیاه در استان زیبای کرمانشاه و زرشک قرمز در جنوب استان خراسان کشت می گردد شاید به علت کشت زرشک در خراسان است که زرشک پلو اول در خراسان و بعد در نقاط دیگر کشور شناخته شده است. زرشک پلو زعفرانی با مرغ همراه با سس گوجه فرنگی و کره غذای محبوب و خوشمزه ایرانی که در مهمان ها و مراسمات سرو می شود در شب عید نیز طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است و بسیاری از افراد در این شب این غذای خوشمزه را طبخ می کنند. زرشک پلو با مرغ از ران مرغ، رب، پیاز، ادویه، کره و برنج ایرانی تهیه می شود.

کوکو سبزی

در گذشته های دور کوکو سبزی جزو غذاهایی بوده که در سفره شب عید می گذاشتند. امروزه هم در کنار سبزی پلو با ماهی سرو می شود، البته خوردن کوکو سبزی برای خودش داستانی دارد اینکه با خوردن کوکو سبزی دیگر به دنبال اشیای گم شده در خانه تکانی نمیگردیم و به اصطلاح کو ….کو نمی کنیم. سبزی سمبل طراوت و سرسبزی است و این نیز می تواند علت پخت کوکو در شب اول سال باشد.

کوکو سبزی با زرشک و گردو یک وعده ی کامل برای ناهار یا شام است که از سبزیجات تازه مانند (تره، شوید، جعفری، گشنیز) تهیه می گردد. سبزیجات تازه دارای عطر و طعم بی نظیری می باشد و اگر با کمی روغن زیتون نیز تفت داده شود بسیار مقوی و خوشمزه تر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید