آشپزی ملل

طرز تهیه دو روش طاجین گوشت؛ ومرغ

نوعی غذای محبوب در کشورهای شمال آفریقا، بویژه مراکش است که با گوشت و مواد دیگر تهیه می شود.

طاجین روش اول

مواد لازم

میوه به ۴ عدد متوسط

پیاز ۲ عدد متوسط

ساقه کرفس خرد شده ۱ عدد

سیر ریز خرد شده ۴ حبه

روغن گیاهی ۲ قاشق غذاخوری

گوشت خورشتی ۶۰۰ گرم

گوجه خرد شده ۴۰۰ گرم

نخود ۵۰۰ گرم

ادویه راس الحانوت ۲ قاشق چایخوری

پودر زیره ۱ قاشق چایخوری

جعفری خرد شده مقداری

نمک و فلفل به میزان دلخواه


طرز تهیه:

نخودها را از قبل با مقداری آب بپزید، برای راحتی کار می توانید از کنسرو نخود نیز استفاده کنید. سپس ۴ عدد بهرا بشویید و به قطعات دلخواه خرد کنید. بدلخواه می توانید پوست به را نیز بگیرید. پیازها را ریز خرد کنید. روغن را در ماهیتابه بزرگی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی روغن کمی داغ شد به های خرد شده را اضافه کنید و حدود ۴-۵ دقیقه سرخ کنید تا کاراملی شوند. اگر لازم است کمی دیگر روغن اضافه کنید. سپس پیازهای خرد شده، کرفس و سیر را اضافه کنید و به مدت ۲- ۳ دقیقه دیگر تفت دهید. محتویات ماهیتابه را با کفگیر یا قاشق سوراخدار بردارید تا روغن اضافی اش خارج شود و آنها را داخل یک قابلمه بریزید.

اگر لازم است مجددا کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید و گوشت خورشتی را اضافه کنید. گوشت را حدود ۴-۵ دقیقه سرخ کنید تا کمی برشته شود. سپس گوشت خورشتی را نیز به قابلمه اضافه کنید. گوجه های خرد شده و نخود پخته را نیز داخل قابلمه بریزید. ادویه راس الحانوت، پودر زیره و جعفری خرد شده را اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب کنید.به میزان دلخواه غذا را با نمک و فلفل مزه دار کنید. سپس دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید غذا به مدت ۴ الی ۶ ساعت به آرامی بپزد.سپس این غذای خوش عطر و خوشمزه مراکشی را در ظرف مناسب بریزید و همراه با نان یا برنج نوش جان کنید.

نکته: ادویه راس الحانوت یکی از محبوب ترین ادویه های شمال آفریقا و مراکش است که بویژه در غذاهای گوشتی استفاده می شود. می توانید این ادویه خوش عطر را براحتی در منزل تهیه کنید:طرز تهیه ادویه راس الحانوت مراکشی

هرچقدر زمان پخت این خورش طولانی تر باشد و با حرارت کمتری بپزد بهتر جا می افتد. حتی می توانید از دیگ سفالی برای این غذا استفاده کنید تا طعمی بهتر و اصیل تر داشته باشید.


طاجین با گوش مرغ

مواد لازم
لیمو ترش بزرگ ۲ عدد
مرغ پاک کرده متوسط ۱ عدد
پیاز سفید خلال شده ۱ عدد
سیر خرد شده ۲ حبه
گشنیز خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه خرد شده ۱ قاشق چایخوری
فلفل و نمک به میزان لازم
زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری
زعفران آبکرده ۱/۲ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۱/۳ پیمانه
کره یا روغن حیوانی ۱ قاشق غذاخوری
زیتون سبز ۱ پیمانه
آب ۱/۳ پیمانه


طرز تهیه روش دوم 
در ابتدا پوست لیموها و دانه آن را جدا کنید و گوشت لیمو را کمی خرد کنید. مرغ را خوب پاک کرده و به تکه‌های کوچک‌تری ریز کنید. سپس مرغ را در ظرفی مناسب بگذارید و به آن سیر، پیاز، زنجبیل، نمک و فلفل، زعفران آبکرده، کره، زردچوبه و لیموهای خرد شده اضافه کنید. مرغ را با این مواد کاملا مخلوط کنید و اجازه دهید، مرغ به مدت حداقل ۲ ساعت خوب در این مواد مارینه شود. (درون یخچال و درب ظرف‌دار)

تابه‌ی مناسبی را روی شعله بگذارید و کمی از روغن زیتون را کف تابه بریزید تا روغن گرم شود. مرغ مارینه شده را درون تابه بگذارید و زیتون سبز را نیز به تابه اضافه کنید. اجازه دهید مرغ درون تابه به مدت ۱۵ دقیقه کمی تفت بخورد. سپس آب را درون بریزید و همچنین باقی‌مانده روغن زیتون به همراه گشنیز و جعفری خرد شده را روی مرغ بریزید.

درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا این خوراک خوشمزه مراکشی به آرامی و با شعله کم به مدت ۹۰ دقیقه بپزد و خوب جا بیافتد. در مدت طبخ اگر آب تابه خشک شد، کمی آب جوش اضافه کنید. بعد از گذشت این زمان مرغ را بگردانید تا روی دیگر مرغ‌ها نیز کمی تفت بخورد. حال خوراک تاجین مراکشی آماده است، این غذای لذیذ را به همراه نان و سیب زمینی سرخ‌کرده میل می‌نمایند.

نکات :
بطور سنتی این غذا را در ظرف مخصوص یعنی تاجین سفالی تهیه می‌کنند.
گشنیز و جعفری را بصورت خرد نشده و یک دسته نیز می‌توانید به این غذا اضافه کنید.
تاجین مراکشی می‌بایست با حرارت کم و به مدت طولانی بپزد تا نتیجه مطلوب بدست آید.
تاجین مرغ مراکشی انواع مختلفی دارد، که بنا به ذائقه از افراد مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌کنند.
در این غذا لیموها را با پوست نیز می‌توانید، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید