غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه دو نوع ته چین جدید

دو نوع ته چین با گوجه فرنگی و ته چین قارچ و بادمجان کاملا گیاهی خوشمزه

ته چین گوجه فرنگی 

مواد لازم:

برنج ۷۵۰ گرم (۵ پیمانه)

کره ۶۰ گرم

سینه‌ مرغ  پخته شدهخلالی خرد کرده ۵۰۰ گرم

قرص عصاره‌ مرغ ۱ عدد

ادویه‌ کاری ۱ قاشق چایخوری

قارچ ورقه‌ای خرد کرده ۴۰۰ گرم

ماست چکیده ۲۰۰ گرم

زعفران حلکرده ۴ قاشق سوپخوری

روغن مایع ۱۵۰ میلی‌لیتر (حدود دوسوم پیمانه)

نمک و فلفل به میزان لازم

زرده‌ی تخم‌مرغ ۴ عدد

فیله‌‌ گوجه‌فرنگی رنده کرده ۷-۸ عدد


طرز تهیه 

برنج را در قابلمه‌ حاوی آب و نمک بپزید و آبکشی کنید. نیمی از کره را در تابه‌ مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم‌ قرار دهید. آن‌گاه سینه‌ مرغ، قرص عصاره‌ مرغ و ادویه‌کاری را بیفزائید و تفت دهید تا مرغ، طلائی‌رنگ شود.

حالا قارچ را بیفزائید و حرارت را زیاد کنید تا قارچ نرم شود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید. اکنون ماست، زعفران، روغن، نمک، فلفل و زرده‌ تخم‌‌مرغ‌ها را در کاسه‌ مناسبی بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا مایه‌ صاف و یکدستی حاصل شود.

آن‌گاه برنج پخته را به این مخلوط بیفزائید و هم بزنید. اینک کف ظرف نسوز را با کره چرب کنید و یک‌چهارم از مخلوط برنج را در آن بریزید و با پشت قاشق صاف کنید.

حالا قدری از مایه‌ مرغ و قارچ روی برنج بریزید و رویش را با اندکی از مخلوط برنج بپوشانید. سپس روی آن گوجه‌فرنگی بدهید و به همین ترتیب لایه‌های برنج، مرغ و قارچ و گوجه‌فرنگی را تکرار کنید. به گونه‌ای که آخرین لایه‌ی ته‌چین، گوجه‌فرنگی باشد.

حالا باقیمانده‌ کره را خرد کنید و روی ته‌چین بچینید. اکنون روی ظرف را با فویل بپوشانید و چند جایش را سوراخ کنید تا بخار ته‌چین خارج شود. اینک ته‌چین را به مدت تقریبی یک‌ونیم ساعت در فر گرم کرده با دمای ۱۸۰درجه‌ سانتیگراد قرار دهید تا بپزد و طلائی رنگ شود.


ته‌چین قارچ و بادمجان گیاهی

موادلازم

۲ فنجان برنج باسماتی

۲ زرده تخم مرغ

سه چهارم فنجان ماست یونانی یا چکیده

زعفران دم کرده: یک چهارم قاشق غذاخوری زعفران خشک – کمی شکر – ۳ قاشق غذاخوری آب

مواد داخلی:

۳ بادمجان متوسط

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

روغن زیتون

۳ قاشق غذاخوری کره

یک پیاز متوسط ریز خرد شده

۴ عدد قارچ بزرگ خرد شده

یک دوم قاشق غذاخوری پودر هل

یک دوم قاشق غذاخوری دانه زیره

مواد تزئینی روی ته‌چین:

یک قاشق غذاخوری کره

۲ قاشق غذاخوری قارچ پخته شده

خلال پسته

دو قاشق زرشک

یک قاشق شکر


طرز تهیه

ابتداد برنج را می شوییم و در یک کاسه بزرگ با آب و نمک اجازه می‌دهیم ۱۵ دقیقه خیسانده شود. در یک قابلمه اجازه دهید آب بجوشد و ۲ قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و برنج خیسانده شده را اضافه کنید. اجازه دهید برنج پخته شود، سپس آن را کنار بگذارید.

کمی پودر زغفران را درون زعفران ساب بریزید و یک قاشق شکر بریزید و خوب بسابید. پودر که شد درون یک فنجان با کمی آب ولرم کنار بگذارید تا رنگ بگیرد.

بادمجان‌ها را ورقه ورقه کنید و روی کاغذ روغنی در سینی فر بچینید. روی بادمجان‌ها روغن زیتون و نمک بریزید. حدود ۲۵ دقیقه درون فر با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید.

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق کره در یک تابه بریزید و پیازهای خلالی را به آن اضافه می‌کنیم. قارچ‌ها را به تابه اضافه می‌کنیم، همراه با نمک، فلفل و پودر هل. در آخر پخت هم زیره را به مواد اضافه می‌کنیم.

در یک کاسه، زرده های تخم مرغ را با ماست، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. برنج را با این موادی که درست کردید مخلوط کنید. مراحل آماده سازی تمام شد. حالا باید لایه لایه برنج، قارچ و بادمجان بریزید.

در ظرفی که می‌خواهید ته چین گیاهی درست کنید یک قاشق کره در ته ظرف بمالید. اولین لایه و آخرین لایه را برنج بریزید. ظرف را با فویل بپوشانید و تا زمانی که طلایی شود یا روی اجاق گاز یا درون فر قرار دهید.

زرشک را با کره تفت دهید و کمی شکر اضافه کنید. حالا می‌توانید خلال های پسته را نیز اضافه کنید و از این مواد برای تزیین ته چین گیاهی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید