آشپزی شیرینغذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه کوکو شیرین مخصوص

کوکو شیرین پیش غذا ساده وبیشتر منتسب به استان خراسان وقزوین

مواد لازم :

سیب زمینی آب‌پز ۵۰۰ گرم

ماست شیرین ۳ قاشق سوپ‌خوری

روغن مایع ۱۰۰ گرم

تخم مرغ ۴ عدد

بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

* برای تهیه شهد کوکو :

زرشک ۱۵ گرم

آب نصف پیمانه

شکر ۱ پیمانه

گلاب ۴ قاشق سوپ‌خوری

خلال پسته ۳۰ گرم

خلال بادام ۳۰ گرم

زعفران آب‌کرده به میزان لازم


دستور تهیه :

ابتدا سیب زمینی آب‌پز شده را به خوبی رنده کنید و با تخم‌مرغ‌های زده شده خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس ماست را با بکینگ پودر و مقدار بسیار کمی نمک مخلوط کنید و به مایه اصلی کوکو اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مایه ماست به خورد سیب زمینی‌ها برود و یکدست شود.

تابه‌ی مناسبی را روی شعله بگذارید و روغن را درون تابه بریزید تا گرم شود. سپس مایه اصلی کوکو را درون تابه بریزید و خوب پهن کنید. بگذارید تا به حرارت ملایم خوب بپزد. برای تهیه شربت کوکو شیرین در ظرفی دیگر آب، گلاب و شکر را با هم خوب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا کاملا شکر در آب حل شود و شربت به قوام بیاید. وقتی شهد کوکو به قوام آمد، خلال پسته و بادام را به همراه مقداری زعفران آب‌کرده به شربت اضافه کنید و از روی شعله بردارید.

وقتی یک طرف کوکو خوب پخته و سرخ شد آن را برگردانید و مقدار نیمی از شهد کوکو را به آن اضافه کنید تا به همراه شهد کوکو خوب پخته شود. بعد از پایان پخت باید دوباره کوکو را برگردانید و باقی‌مانده شهد را اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی دیگر کوکو با شعله بسیار کم بپزد و شهد جذب آن شود (در این مرحله نباید درب تابه را گذاشت). بعد از اینکه دو طرف کوکو کاملا سرخ شد و شهد جذب آن شد، آن را بصورت لوزی یا دلخواه برش دهید و روی آن را با زرشک و خلال پسته و بادام تزئین کنید.


نکات :

نکته مهم در تهیه این خوراک این است که در تمامی مراحل پخت درب ظرف شما نباید کاملا بسته شود، زیرا ظرف عرق کرده و کوکو شما خوب سرخ و پخته نمی‌شود.
استفاده از هل نیز طعم بسیار خوبی به کوکو شیرین می‌دهد. می‌توانید مقداری هل کوبیده را به شهد اضافه کنید تا با آن بجوشد و سپس شهد را صاف کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید