غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه گردو پلو شهر کرد

گردو پلو یکی از غذا سنتی و خوشمزه شهرکرد یک پلو متفاوت و خوش طعم که هم با مرغ و هم گوشت درست میشود.

مواد لازم 

گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم

گردو دو و نیم پیمانه

پیاز متوسط ۲ عدد

سیر ۱ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

زردچوبه و دارچین به مقدار لازم

برنج ۳ پیمانه

آب ۲ تا ۳ پیمانه

زرشک ۲ قاشق غذا خوری

کشمش ۳ قاشق غذا خوری

زعفران ۳ قاشق غذا خوری


طرز تهیه 

در ابتدای کار، گوشت را خرد می کنیم. سپس یک قابلمه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. یکی از پیازها را شسته و پوست کنده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

سپس درون قابلمه می ریزیم و به خوبی تفت می دهیم. وقتی که پیاز ها سبک و طلایی شد، گوشت را اضافه کرده و با آن تفت می دهیم. وقتی که رنگ گوشت تغییر کرد، سیر رنده شده را هم اضافه کرده و تفت می دهیم.

ادویه ها را هم در این مرحله اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم. آب را به آن اضافه کرده و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا گوشت بپزد. گردو را می‌توانیم یک ساعت در آب سرد بگذاریم تا خیس بخورد.

بعد با پوست یا بدون پوست استفاده کنیم. در ظرف دیگری پیاز باقی مانده را شسته و پوست می کنیم. سپس آن درون یک تابه با کمی روغن، سرخ می‌کنیم و کشمش، زرشک و گردو را هم اضافه کرده و کمی تفت می ‌دهیم.

سپس همه مواد را به گوشت پخته شده اضافه می‌کنیم. و دارچین و زعفران دم کرده را هم در این مرحله، اضافه می‌ کنیم و دو تا سه دقیقه روی حرارت تفت می‌دهیم. برنج را از یک ساعت قبل با آب ولرم و نمک خیس می کنیم.

سپس درون قابلمه آب در حال جوش می ریزیم تا با کمی نمک بپزد. وقتی که نیم پز شد آن را آبکش می کنیم و در یک قابلمه کمی روغن ریخته و نان یا سیب زمینی را ته دیگ قرار می دهیم. برنج را روی آن می ریزیم و می گذاریم تا دم بکشد.

وقتی که دم آن بالا آمد، مقداری روغن آب کرده و به آن اضافه می کنیم. وقتی که برنج دم کشید، درون ظرف متاسب ریخته و مواد گوشتی و مخلوط کشمش را روی آن می ریزیم و تزیین می کنیم. می توان در زمان دم کردن نیز این مواد را لابه لای برنج قرار داد و دم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید